2011年12月19日 星期一

解脫自我的纏縛──米龐仁波切的詩歌音樂短片


每天,從早到晚,我們都被自我的魔咒,給緊緊纏縛著。成天我們想的只是「我能得到什麼好處?」但是,我們不知道的是,這個念頭,正是一切痛苦的來源;如果我們能轉心向外,為他人多多設想,實際上,可以為我們帶來真正長久的幸福安樂。 以下是薩姜米龐仁波切出版的一片音樂CD──What about me? 的中文歌詞翻譯。有興趣看MTV的朋友,也可以到以下網址觀看由米龐仁波切的弟弟格薩.木克坡所編製的、由米龐仁波切親自唱唸,以紐約市為背景、探討自我迷思的音樂短片:

請點按 YouTube 鏈結: 
What About Me? 米龐仁波切詩歌音樂短片



「我能得到什麼好處?」

By Sakyong Mipham Rinpoche

「我能得到什麼好處?」
那是我每天早上的第一個念頭;
「有什麼好事發生在我身上?」
是我每天晚上最後的一個念頭。
這個念頭,究竟帶給我什麼呢?
它是否帶給我
更多的朋友、
更多的愛、
更多的喜悅呢?

它該早就發生了,
其實,我早該擁有許許多多的喜悅,
因為每天,我都在唸誦這個心咒。
事實上,說起來真不好意思,
整天,我都在唸誦這個咒語,就像是心臟的跳動,
「我能得到什麼好處?」「我能得到什麼好處?」「我能得到什麼好處?」

當我早上沖澡的時候,
我想著: 「我能得到什麼好處?」
我希望這淋浴使我快樂;
我希望這個吻使我快樂;
我希望這頓午餐使我快樂;
我希望這件衣服使我快樂;
我希望這個甜甜圈、這杯咖啡、這場新的戀情、這份新工作使我快樂……
「我能得到什麼好處?」「我能得到什麼好處?」「我能得到什麼好處?」

這種新的靈修,
這部新電影、新的音樂CD,
會使我快樂、快樂、快樂、快樂……

這個新的城市,
這個新的國家,
這個新的星球,新的宇宙,
會使我快樂……

你知道嗎?這以上的諸事,沒有一件,
會使你真正快樂。
除非你做一件很簡單的事:
把「我」改成「你」,把「我」改成「你」。
讓我們一早醒來,嘗試一點新鮮的事情,
改變那單調不變的慣性,
而且這樣說,
「希望你快樂,」「希望你快樂,」「希望你快樂。」

當我給你一個深吻,
沖澡、疊被子,
當我躍舞,希望你快樂;
當我遞給你電視遙控器,
希望它使你快樂,
當我獨自坐在太陽晒過的長椅子上,
當我感覺到陽光,和那輕風,
希望它使你快樂。

當我只是看著你,
凝視入你的眼睛,
希望你快樂。

而且,你知道嗎?
當你快樂,我就快樂。
那是不變的公式。
先是「你」,再來才是「我」,
那是快樂的真義──
快樂僅僅是: 你的心,自由自在,
一顆從「我能得到什麼好處?」中解脫自由的心。



照片及英詩中譯者: 蔡雅琴
譯者小誌:原詩最後一句是: A heart free from "What about me?",我翻譯時加了進去,以使語意更完足。"What about me? "的原詩作,現收錄在《Snow Lion's Delight》, by Sakyong Mipham, published by Kalapa Court. 原詩與這首歌詞稍有出入,仁波切在唱念的時候簡化了一些。英文之歌詞如下:


Sakyong Mipham

What about me?


"What about me?"
That is my first thought every morning,
"What happened to me?"
Is the last thought every night.
Has this got me gotten me anywhere──
any more friends
Any more love
more joy?

It should have by now,
In fact, by now, I should be a bundle of joy,
Because I said this mantra everyday.

In fact, it's embarrassing, I say this mantra,
All day long.
Like the beating of my heart:
What about me?
What about me?

What about me?
What about me?

When I take a shower,
I think: What about me?
I hope this shower makes me feel happy,
I hope this kiss makes me feel happy,
I hope this lunch makes me feel happy,
I hope this clothes makes me feel happy,
I hope this donut, this cup of coffee, this new affair, this new job……
What about me?
What about me? What about me? What about me?

This new spiritual practice,
This new movie, this new CD, Oh, this new CD,
Will make me happy, happy, happy, happy……

This new city,
This new country,
This new planet, this new universe, makes me happy.

You know what, none of these, will make you real happy,
Unless you do one simple thing,
Change "me" for "you", change "me" for "you",
Let's wake up in the morning, and try something a while,
Just break up a monotony
and say, "May you be happy,"
May you be happy, may you be happy.

When I give you a big fat kiss,
Take a shower, make my bed,
When I dance, may it make you happy,
When I give you the remote control,
May it make you happy,
When I sit on a hot bench myself,
When I feel the sun, and the breeze,
May it make you happy;

When I just look at you,
Stare into your eyes,
May you be happy.

And, you know what,
When you are happy , I am happy,
That is the formula, first you, then me,
That's all happiness is──
It's just the heart been free.

沒有留言: